Wedstrijden

De meest recente verbouwing had als doel het gastenverblijf te verbeteren. Dat daarnaast de gelegenheid werd gegrepen om enige wijzigingen aan te brengen in tuigage en indeling van het dek kenmerkt de wedstrijdmentaliteit van de schippers. Met haar nieuwe tuigplan, iets hogere mast en verstelbare zwaarden is de Hollandia nog sneller geworden. Het schip is dan ook vaste gast op een aantal wedstrijden.

Korte baanwedstrijden

(Pieperrace, Tjalkenrace, Brandarisrace, Steilebankrace)

Dit zijn vaak olympische banen die gevaren worden op een bepaald stuk van het IJsselmeer. De Hollandia verschijnt regelmatig aan de start bij deze wedstrijden en is daarbij niet onverdienstelijk. Meestal duurt zo'n wedstrijd tussen de drie en de vijf uur. Het wedstrijdveld ligt hier dicht bij elkaar en dat brengt weer een andere spanning met zich mee dan met lange wedstrijden.

Soms varen we deze wedstrijden met gasten en we vinden het ook leuk om mensen te laten proeven van de spanning en opwinding. We nemen in zo'n geval wel altijd ook een paar mensen van onze eigen wedstrijdbemanning mee.

 

Slag in de Rondte

Wegens de zwaarte van de race wordt dit alleen gedaan met onze eigen vaste wedstrijdbemanning. Mensen die stuk voor stuk hun sporen in de zeilvaart verdiend hebben, die weten wat ze moeten doen en die niet terugschrikken voor harde wind, kou, nattigheid en weinig slaap. Daar tegen over staat dan weer de enorme hoeveelheid lol die we hebben gedurende de race.

Deze race is op de waddenzee. Omdat de race zich pas begin november afspeelt is het koud en de kans op meer wind wat groter. Een lang donker spannende race met de natuur en collega's.

De schepen varen dag en nacht door, gedicteerd door het getij en de weersomstandigheden. De Slag in de Rondte kenmerkt zich door het feit dat de snelste boot niet perse de winnaar is. De deelnemers moeten goed gebruik maken van het getij, de wind, de stroom en hun kennis van het vaarwater om eerste te worden.

De start van de race is in Harlingen en havens die aangedaan moeten worden zijn: Cocksdorp, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en Noordpolderzijl. Van deze havens zijn alleen Vlieland en Terschelling niet droogvallend, alle andere havens zijn alleen op bepaalde tijdstippen op de dag te bereiken. Tijdens de race mag er geen motor gebruikt worden. Alle manoeuvres, waaronder het aanleggen en weer wegvaren in de havens, moeten volledig op zeil gedaan worden.


Choose a language